تصفیه فاضلاب صنعت آبکاری و صنایع فلزی

استفاده وسيع از فلزات سنگين و ترکيبات آنها توسط صنايع، منجر به تخليه مقادير زيادي از اين آلاينده‌ها به آب‌هاي پذيرنده شده است. در صورتي که اين آلاينده‌ها وارد محيط شوند باعث ايجاد مخاطرات بهداشتي مي‌شوند. کروم يکي از مهم‌ترين فلزات سنگيني است که حضور آن در محيط‌هاي آبي نگراني بزرگي به دليل سميت بالا در غلظت‌هاي پايين و قابليت تجمع در بافت‌هاي ارگانيسم‌ها ايجاد کرده است. امروزه يکي از خطرناک‌ترين انواع فاضلاب‌هاي صنایع فلزی مي‌باشد.

 فلزات سنگین از جمله کروم، نیکل و روی رایج ترین آلاینده‌های موجود در فاضلاب صنایع فلزی بخصوص آبکاری و گالوانیزه بوده که به دلیل غیر قابل تجزیه بودن زیستی، موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. همچنین سیانید یک ترکیب بسیار سمی است که به طور معمول در فاضلاب صنایع متعددی از جمله آبکاری وجود دارد ورود این ترکیبات به محیط زیست مخاطرات بهداشتی زیادی را به همراه دارد. بدلیل پیچیدگی و درصد وجود ترکیبات در این نوع پساب می‌بایست از روش‌های ترکیبی و پایدار استفاده نمود که مهم‌ترین و مرسوم‌ترین این روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. با توجه به تنوع تولید محصول در صنایع فلزی جریان‌هایی از مواد زائد با ویژگی‌ها و مقادیر متفاوت تولید می‌شوند، این جریان با توجه به هر کارخانه و حتی در فصول مختلف سال در همان کارخانه متفاوت است.

عمده روش‌های مورد استفاده در تصفیه فاضلاب صنایع دارویی تولید فرآورده‌های بیولوژیکی :

ابتدا دانه‌گیری و ته نشینی، چربی‌گیری و متعادلسازی
تصفیه فیزیکوشیمایی(ازن زنی، انعقاد شیمیایی، اکسیداسیون فتو کاتالیستی، نانو فیلتراسیون، تابش الکترون، تعویض یون، التراسونیک، فتو فنتون و ترکیبی)
کنترل pH
تصفیه بیولوژیک
فیلتراسیون رزینی، شنی و کربن اکتیو
گندزدایی (محلول کلر یا ازن زنی)

سپس پساب حاصله جهت آبياري فضاي سبز، استفاده در کشاورزی، باز چرخش مجدد در مصارف داخلی و يا بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محيط‌زيست برای تخلیه به آب‌های سطحی و یا شبکه فاضلاب شهری آماده خواهد شد.

به علت ميزان مصرف آب آبكشي، حفاظت آب در كليه كارگاه‌ها بايستي مدنظر باشد. كاهش مصرف آب سبب كاهش و به حداقل رسيدن فاضلاب و كاهش هزينه تصفيه ‌فاضلاب خواهد شد. بهينه سازي سيستم موجود با نگهداري خوب و با كاهش سرعت حمل قطعات از حمام آبکشی و کروم و انتقال آن به تانك آبكش، حجم چكه ها كاسته خواهد شد. به منظور اصلاح بيشتر فرايند، تانك آبكش پيشرفته مورد نیاز می‌باشد.